2. 2. 2012

Krémová polévka z červené řepy

Během nákupu potravin se ve mě probudila skrytá důchodkyně. Jakmile jsem uzřela, že kilo červené řepy stojí 7 Kč, začala jsem divoce plnit sáček a koupila fůru této zeleniny.



Nákup to je výhodný, ale co s tím? Po vařené červené řepě s balkánským sýrem a zálivkou z olivového oleje, vinného octa a cukru se můžu utlouct, ale pořád se to taky nedá jíst... 

Co bych to však byla za vystudovanou informační pracovnici, kdybych si nedokázala poradit využitím správného informačního pramene. Popadla jsem tedy knihu Recepty z farmářského trhu a jala se listovat



Vybrala jsem si Krémovou polévku z červené řepy. Místo olivového oleje jsem použila sádlo. Suroviny, ze kterých se polévka skládá jsou lokální a pro slovanskou kuchyni mi připadá logičtější použít sádlo než olivový olej. Suroviny jsem přidávala od oka, nic jsem nevážila.

Přibližná kalkulace na porci je 5,-Kč
Hodinu se vařila červená řepa, samotná polévka byla hotová do půl hodiny.

Kuchařka radí:

3-4 lžíce olivového oleje 
1 cibule, nakrájená nadrobno 
2 mrkve, nakrájené na větší kolečka
kousek celeru (velký jako jedna z použitých mrkví), nakrájený na kostičky
600ml zeleninového vývaru nebo vody
1bobkový list
500 g oloupané červené řepy
2 stroužky česneku
kelímek zakysané smetany nebo bílého jogurtu
1 lžička soli a čerstvě mletý pepř
1 lžíce citronové šťávy (nemusí být)

1. Ve větším hrnci rozehřejte olivový olej, přidejte cibuli, mrkev, celer a na mírném ohni opékejte cca 5 minut. Zalijte vodou nebo vývarem, přidejte bobkový list, řepu nakrájenou na větší kostky a vařte cca 10 minut.

2. Bobkový list odstraňte a polévku nechte trochu zchladnout. Vložte česnek, zakysnou smetanu (nebo jogurt a rozmixujte ponorným mixérem. Dochuťte  solí, pepřem, případně citronovou šťávou. Podávejte horké nebo vlažné. 

Ruměnka řádí:

1. Červenou řepu jsem dala vařit a šla se poflakovat.

2. Po cca hodině byla červená řepa hotová, bylo na čase ji oloupat. 

3. V hrnci jsem dala roztopit sádlo, na něj přidala nakrájenou mrkev, celer a pak až cibuli. Ve videu ke kuchařce Zapomenuté poklady české kuchyně totiž doporučují toto pořadí, protože cibule se udělá rychleji a pak by se už jen pálila. Co jsem zkoušela, tak mají pravdu.

4. Zalila jsem vodou, přidala koření, řepu a nechala uvařit.

5. Sundala z ohně, přidala zakysanou smetanu, česnek, začala divoce mixovat tyčovým mixérem a dochutila solí a citronem.

Polévka je o něco lepší, než dobrá. Má lehce nasládlou chuť po červené řepě a krémovou po zakysané smetaně. Určitě si ji udělám znovu.

1 komentář:

  1. Moc dobré, dělám opakovaně i návštěvám a všem děsně chutná

    OdpovědětVymazat