Povídání o kuchařkách

Při návštěvě většího knihkupectví si občas připadám, jako v ráji kuchařek. Vlastní kuchařku vydala snad každá osoba, která se  mihla ve sdělovacím prostředku. Kuchařek je opravdu spousta. Recepty si můžeme zakoupit v desítkách variací v kdejaké trafice.

Při této příležitosti mě napadlo se podělit o své zkušenosti s kuchařkami. Lépe řečeno vykřičet do světa, které kuchařky je podle mě radno doma mít. Následující dvě považuji za naprostý základ, který je fajn vlastnit. Zbytek si už nějak opíšeme, vymyslíme a třeba i podědíme :)

Vaříme zdravě, chutně a hospodárně




26 let jsem netušila, jaký poklad máme doma! Kdybych měla někomu doporučit jednu jedinou kuchařku, pak je to právě ona. Proč jsem tolik nadšená?

V téhle knize je pěkně prosím všechno, co se jídla týká. Moudro o výživě, výživové tabulky, fůra úžasných a dobrých receptů snad na každou surovinu, příležitost a roční dobu. Jsou zde lehká zeleninová jídla, cizokrajná jídla ale i tradiční pokrmy.

Doporučuji vyběhnout do antikvariátů, navštívit tetičky, babičky a všechny, kdo v roce 1978, kdy tato kniha byla vydána žili a pokusit se od nich tuto knihu vyzískat. 


Receptury tepelných pokrmů



Receptury tepelných pokrmů jsou taky známé, jako Normy. Já jsem byla nucená si je zakoupit coby učebnici, ale nebála bych se ji nazvat jako základní knihou české gastronomie. Jsou zde hygienické vyhlášky, recepty na všechny základní recepty, které se u nás běžně vaří. 

Kromě receptur tepelných pokrmů, jsou i Receptury studených pokrmů a cukrářské receptury.
Myslím si, že tuto knihu je dobré doma mít, protože vás naučí vařit. Dá se lehce sehnat snad v každém knihkupectví, ale nebude problém ji sehnat za menší sumu od nějakého středoškoláka z libovolného gastrooboru. 



Výše zmíněné kuchařky komukoliv s čistým svědomím doporučím. Dle mého názoru je poměr cena versus kvalita naprosto skvělý a návratnost investice nezpochybnitelná.

Musím se však zmínit ještě o jedné kuchařce, ačkoli jsem v jejím doporučování zdrženlivější.

Recepty z farmářského trhu



Opravdu hodně českých foodblogů tuto knihu doporučuje, a tak když jsem dostala na Vánoce nějakou tu korunku, nastal čas nákupu.

Velmi nadšená jsem z toho, že veškeré suroviny v kuchařce lehce seženu téměř v jakémkoli koutě naší republiky, vlastně ani nic nemusím shánět - uvádí se zde recepty díky kterým za předpokladu, že mám doma základní suroviny, jako mrkev, celer, cibuli, petržel, nějakou tu luštěninu a konzervu rajčat, tak nemusím vycházet z domu.  Podle knihy si můžu navařit jídla, která odpovídají mým požadavkům na gastronomii: jsou lehká, zeleninová, levná, moderní a nekečupová.

Pokud by prodejní cena produktu byla 150,-Kč, tak ani nepípnu.  Některá jídla jsou výtečná, jiná dobrá a najde se zde i pár, která buď nechápu nebo jsem si je musela přepracovat.

Možná, že jsem rozmazlená sešitem po babičce a prvně zmíněnou kuchařkou, ale pokud do knihy o vaření investuji 350,- Kč, tak očekávám hodně receptů a pouze výtečná jídla.

Další skutečnost, ze které jsem v rozpacích nadměrné množství fotografií a stránek o ničem. Autorce ze srdce, přeji strávený den na poli a oceňuji její um jezdit v traktoru a doklad toho, že prodejci na farmářských trzích prodávají čerstvé suroviny je taky skvělý, ale nic z toho mě při vaření nezajímá.

U některých receptů je i nešťastně zvolené pozadí, a tak se jejich postup nečte úplně pohodlně. Povídání a obrázky o například hruškách a jablkách bych nahradila několika dalšími recepty. On vůbec poměr receptů a ostatního je mým odhadem 1:4.

Až budu chtít obrázkovou knížku, koupím si leporelo, katalog libovolné výstavy či výběr z umělcova díla. Chci říct, že kuchařka je dobrá. Dobrý je však za tři...

Příště si vystačím s oficiálními stránkami autorky nebo zajdu do knihovny, obětuji 70,-Kč na MVS a recepty si opíšu... 

Komentáře

Oblíbené příspěvky