2. 3. 2012

Páteční řádění

Už dlouho jsem si ji chtěla vyzkoušet. Koho? No přece zapékanou cibulačku! A protože rozehřívání trouby kvůli deseti minutám zapékání polévky mi připadá, jako bohapusté mrhání, rozhodla jsem se při jednom udělat i svou oblíbený drobénkový koláč. Dovolte mě tedy seznámit vás s těmito jídly :)

Vím, že tenhle obrázek z Kuřimského nádraží nezapadá konceptuálně ke článku, ale tak nějak se po buchtě a polévce zrovna cítím :)

Drobénkový koláč je snad první buchta, kterou jsem kdy upekla. Peču jej už od útlého mládí. Vlastně si už ani nepamatuju, kde na internetu jsem recept našla.
Mezi jeho plus bezpochyby patří jednoduchost, využití sezónního ovoce a dobrý je i z kozího mléka a hnědého cukru.
Celozrnou mouku používám automaticky. Osobám, které zdravé stravě neholdují barvu moučníku vysvětluji přidáním skořice a pokud ho dělám s jablky, tak ani moc nekecám... :)

Buchtoidní veledílo před pečením. Srdíčko je sušenka od Ivet, které tímto děkuji. :)


Orientačníkalkulace na buchtu je 40,-Kč
Připravovala a pekla jsem necelou hodinu

Suroviny
2 hrnky(dále jen h) polohrubé mouky
1h cukru
1/2 másla (použila jsem Zlatá Haná)
3/4 h mléka
2 vejce
prášek do pečiva

Postupovala jsem:
1. Jablka jsem umyla, vykrojila a nakrájela na menší měsíčky.
2. Vymazala jsem si plech a zapla troubu.
3. Z mouky, cukru a másla jsem udělala drobénku, z níž jsem ubrala jeden hrnek.
4. Do zbylé směsi jsem přidala mléko, vajíčka a prášek do pečiva.
5. Vše jsem pečlivě promíchala a nalila do předem vymazaného plechu.
6. Na těsto jsem položila jablka, pro radost posypala skořicí a drobénkou z hrníčku.
7. Pekla jsem v předehřáté troubě na 175°C cca 35minut.


V mezičase peční jsem se vrhla na Zapékanou francouzskou polévku. Vařila a zapékala jsem podle přadu Kluci v akci. Polévka je krásně jemná a vřele ji doporučím :)
Suroviny z původního receptu, které jsou zkopírované pod tímhle povídáním jsem si mírně poupravila. Místo ementálu jsem použila sýr Królewski a místo bagety krajíc toastovacího chleba. Víno jsem použila po křupansku Müler Thurgau.





Suroviny: 
500 g cibule (může být 400 g bílé + 100 g červené cibule)
80 g másla
20 g hladké mouky
1 litr zeleninového vývaru
2 lžíce bílého portského vína
75 g strouhaného Ementálu
1 žloutek
2 lžíce smetany
4 plátky francouzské bagety nebo bílé veky

Postup:
1. Připravila jsem cibuli a v hrnci rozehřála máslo.
2. Na másle jsem orestovala cibuli, zasypala moukou, zalila vodou, osolila, čtvrt hodiny vařila.
3. Během vaření polévky jsem nastrouhala sýr, který jsem smíchala se žloutkem a smetanou.
4. Na pánvi jsem ohřála krajíc krajíc toastového chleba.
5. Provařenou polévku jsem naložila do misky, položila na ni toastový chleba se sýrem a dala zapéct do trouby.


Svědomí mi nedalo a donutilo mě přidat k závěru ještě kulturní vložku. Little Wing je moje nejoblíbenější písnička od Jimmiho Hendrixe. Když ji slyším, pomyslně se přesunu asi tak tři rocky zpět na zkoušku Aleniny kapely kdesi za Brno na Broňkovu chatu, piju víno a škemrám kapelu, aby mi tu písničku zahráli :)
Pohodová krasojízda, jenom místo brnkání do strun jsem brnkala nožem do cibule :)


2 komentáře: