23. 6. 2012

Polské lebedění

Když si před cestou do Polska budete pročítat cestovatelské blogy a jiná moudra, s největší pravděpodobností si přečtete, jak vás vždy a všude okradou. Osobně jsem se zrovna vrátila z týdenního výměnného pobytu v Polsku, kde jsem bydlela se dvěma Polkami. Vlakem jsem projela po Polsku snad 100 km a hádejte co - nikdo mě neokradl. Už nějaký ten pátek jezdím do Cieszyna (beru tam i přátele), loni jsem byla v Katowicích a Krakově a hádejte co - nikdo mě neokradl a neokradl ani nikoho z mých spolucestujících. Určitě někde v Polsku nějaký zloděj existuje, ale všechna ta moudra o okrádání bych se nebála nazvat hloupým povídáním xenofobního jedince. Výlet do Polska určitě doporučuji a dneska vám povím o svém cestování :). Protože se snažím o foodblog, pokusím se pojmout své cestování z jídelního pohledu. Snad zúčastnění prominou :)

Vtipná cedulka v Trutnově, místě, kde jsme s holkama přesedaly.


Včera večer jsem se vrátila z Janowice Wielke. Je to vesnice o asi dvou tisících obyvatelích, která kdysi patřila k Německu, což jde do velké míry poznat na architektuře. Celá oblast leží v nádherné přírodě Krkonoš. Je pravda, že ve vesnici je akorát jedna pizzerie, knihovna, mládežnické centrum, supermarket a pár menších obchůdků, ale nedostatek kulturních či pohostinských zařízení jistě vynahradí procházky krajinou a přírodou. 

Prý nejstarší dům v Janowice Wielké, který byl kdysi hostincem. 

Do Janowic jsem se s kolektivem vypravila v sobotu. Jakkoli vypadal spoj nejistě a při jeho vyhledávání mi několikrát stoupl adrenalin, byla cesta naprosto bezproblémová. Abych to vysvětlila: Na idosu jsem si našla spoj, který vyjížděl 7:49 z Karviné a pokračoval přes Pardubice, Hradec Králové a Trutnov. Když jsem přišla tři dny dopředu koupit jízdenku na nádraží, paní mě vyděsila, že na jakýkoli vlak v Polsku potřebuji místenku a místo, kam jedu, v databázi neexistuje. Částka, kterou za cestování navrhla, mi protáhla obličej tak, že málem vymizely první vrásky. Vrátila jsem se tedy domů, našla spoj ještě jednou a zjistila, že z Trutnova do Janowic jezdí soukromý dopravce (proto ČD prd ví).  Z vlastní zkušenosti mohu říct, že je cestování vlakem po Polsku zcela bezpečné. Výhodnější a rozumnější je koupit si jízdenku k hranici a ve vlaku pak na trasu po další zemi. To samé i cestou zpátky.


Ale teď už k pobytu a pojídání :). Bydlela jsem v ubytovacím zařízení Leśny dwór. Chatky byly vybaveny vlastní koupelnou a minikuchyňkou s ledničkou, varnou konvicí a mikrovlnkou - takže žádné hromadné sprchování jako v kempech ČR.  Stravovali jsme se formou plné penze - čili snídaně, oběd, večeře. Snídaně byla formou "švédského stolu". Mísy se salámy, zeleninou, sýry, míchaná vajíčka, nějaký ten párek, paštika, povidla, tvarohová pomazánka a pečivo.



Oběd se většinou skládal z výborné polévky, kterou nám většinou přinesli v terině. Mísy salátu, brambor a něčeho smaženého. Protože jsem snad jedinou osobou na světě, která nemá ráda trojobal, vystačila jsem si s polévkou, salátem a brambory. Řízek za mě vždycky někdo ochotně dojedl :)













Večeře byla velmi podobná snídani. Opět švédský stůl se salámem, sýrem, párek a zelenina. Výjimku tvořily dva večery, kdy jsme si pochutnávali na pizze v místní pizzerii a opékali párky.




V obchodě se mi líbil velmi velký výběr různě upravených semínek (slunečnicová, slunečnicová pražená, slunečnicová s pepřem a solí, dýňová, dýňová pražená...) a ochucených piv či drinků. Ačkoli se na našem trhu v poslední době roztrhl pytel s různě ochucenými pivy, jsem stále věrná Reddsu, který si už delší dobu dovážím z Polska. 


Prodává se ve čtyřech příchutích - jablko, citrusové plody, jahody a letos k mé velké radosti přibyla brusinková příchuť.  Reddsa si můžete koupit buď v plechovce nebo ve skle. 


Skleněné láhve jsou zálohované na 0,35 złotych. V obchodech nehledejte okýnko nebo automat na vracení lahví, lahve se vrací u pokladny a prý k tomu musíte mít účtenku, že jste piva nakoupili v daném obchodě. Ačkoli jsem neměla účtenku, tak se mi ty tři lahváče vracely bezproblémově. O tom, že Redds je dobrý, svědčí i skutečnost, že po odchutnání ode mě se podobné lahve začaly objevovat v rukou litevských či českých kolegyň :). 


Další lehce alkoholová záležitost, která mě zaujala, byl brusinkový drink vodky Finlandia. Brusinková Finlandia mi opravdu chutná, a když jdu někam ven, tu a tam si koupím panáčka, coby gurmánskou záležitost, kterou jsem schopná hodinku vychutnávat. Drink byl lehce džusovější a sladší, ale výborný. Jednu plechovku jsem přivezla i matiččce. 


Matičce jsem přivezla i jablečného cidera. Když jsem ho ochutnávala od Pavly, které jsem ho pod tíhou špatného svědomí pořídila za natrhnutý Nový prostor, chutnal jako jablečný mošt s bublinkami. Po příjezdu do Karviné jsem zjistila, že tu specialitu, kterou táhnu z Polska, mají v karvinské Hypernově v akci. Co už...


Návštěvu vesnice Janowice Wielke určitě doporučím, během procházek po městě narazíte na hodně úžasných scenérií a výhledů, v lese se pak jako já můžete pást na borůvkách, kochat skálami a lesním potokem. Na večery doporučuju se vybavit nějakým výkonným repelentem.  Komáři u lesa umí pěkně pozlobit. :) Protože jsem během svého pobytu konečně přišla, jak se jmenuje ta diskárna, co se mi tak líbí, přikládám ji, než to zase zapomenu a nikdo mi nebude schopný povědět, co to je za písničku :)


Dotaz závěrem: Není ten článek moc dlouhej? Chtělo se vám to číst?

1 komentář:

  1. Adriane, omylem jsem smazala Tvůj komentář. :( Lecha u nás nemáme vůbec, ale s něčím podobným přišel, myslím Staropramen :). Ale nezkoušela jsem ho. Redds a frisco mi bohatě stačí :) PS: Co že ses dal na limonádičky? :)

    OdpovědětVymazat