Následující článek je informačně nehodnotný, jedná se pouze
o postesk autorky nad životem.

V úvodu chci říct, že se velmi ráda učím, poznávám nové věci a vědomostně se obohacuji. Myslím to vážně, člověk se přeci dovídá nové věci celý život a vzdělání je pro mě nejdůležitější věcí, kterou mi nikdo nemůže vzít.

Velmi často se setkávám se zajímavými lidmi, jejichž příběhy jsou pro mě hodnotné. Ráda přijímám i konstruktivní kritiku, občas potřebuji i zpětnou vazbu a ráda se nechám poučit.

Jsou však případy, kdy mě poučování překvapuje. Mám pocit, že poučující osoba mě musí mít při nejmenším za retardovanou a při poslechu pátrám, jestli se jedná o nějaký druh humoru nebo mi je něco naznačováno.

Není to tak dávno, co jsem byla na jedné zahradní oslavě. Už jsem se viděla s bylinkovou zahrádkou plnou svěží majoránky, mateřídoušky, meduňky, oregána, bazalky, polníčku a svěřovala se opodál stojícímu pánovi. Ten mě začal podrobně poučovat, že práce na zahrádce je náročná. Stála jsem tam, na nohou jsem měla ještě pár lehkých škrábanců po likvidaci kopřiv u růžového záhonku a přemýšlela, jestli mě má pán za naivní paničku, která nikdy nebyla na zahrádce. Znovu se mi vybavilo každoroční hrabání listí, slalom kolem přeživších ozdobných keříků se sekačkou na trávu, plení, akrobacie na žebříku během sběru ovoce, různé škrábance, manikúra v háji a pod. Děkuji bohu za možnost mít ovoce a zeleninu ze zahrádky a nesmírně si toho vážím a vím, že jsem rekreační zahradnice, ale... Budiž pánovi omluvou, že mě viděl prvně v životě a ten den jsem měla účes od kadeřnice (nedařilo se mi v kuchyni, tak jsem si říkala, že když už mám být neschopná, ať jsem u toho aspoň krásná), sukni, halenku a střevíčky a v brýlích prý vypadám jako šprt.

Fascinujícího poučování jsem se však tuhle dočkala i od osoby, kterou znám déle než rok a dalo by se říct, že se velmi často scházíme. O mé zálibě ve vaření ví, občas spolu vaříme, tu a tam vařím pro něj. Měla jsem petiční akci pár metrů od jeho pracovní kuchyně a ve volné chvíli jsme se přišli pozdravit. Když jsem stála v kuchyni, rozhodl se mi dát lekci vaření. Byla jsem poučena, že pokud dám prorostlou slaninu na pánev, změní se v tuk, na kterém se dá dále pracovat, a další lekce od něj byla, jak dělat zálivku na salát. Bedlivě jsem sledovala a pozorně poslouchala. Zajímalo mě totiž, co osobu, která mě už viděla dělat x zálivek na salát, se kterou jsem řešila x receptů, přímo před onou konkrétní osobou nepočítaně rozpouštěla slaninu a připravovala pokrm na všech 5 druzích tuku, které doma mívám,  může vézt k tomu, že zrovna takovými informacemi mě obohatí a já je neznám. Musí na to existovat nějaké racionální, snad i vědecké vysvětlení.
A to mě zajímá.

Velmi zajímavé je i poučování o nedostatku času, na což si lidi rádi stěžují. U některých to absolutně chápu a plně respektuji, mají náročné povolání. Je však zajímavé, že takoví si stěžují na svou vytíženost méně. Jsou však jedinci, kteří o své vytíženosti dokáží sáhodlouze povídat. Je jich hodně, zaplavují člověka fůrou informací, co všechno musí a proč nemůžou změnit záležitosti, které je štvou. Stává se, že občas toho má člověk v ten den jednou tolik za sebou, než jejich plán na dva dny, a proto raději změní téma. Po chvilce změněného tématu si tatáž nestíhající osoba postěžuje, že v televizi se dneska už nic pořádně nedává, vyjmenuje své oblíbené pořady a přidá informaci, že chodí spát pravidelně o půl desáté večer, protože vstává v osm do práce.

Znovu opakuji, že se moc ráda učím novým věcem, přejímám životní zkušenosti svého okolí, baví mě příběhy lidí, ale jsou chvíle, kdy se sama sebe ptám: Proč? Co vede lidi k tomu, že mě poučují o samozřejmých věcech?


Komentáře

  1. cha cha, tohle poučování mě taky vytáčí.

    bydlím v podkrovním bytě a každej, kdo příde na návštěvu, mě poučuje o tom, proč je tady v létě vedro a v zime zima. Safra já to přece vím, já tady bydlím!

    :-)
    Šárka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám podkrovní pokoj a pokud by mě někdo o tomhle poučoval po bezesné noci kvůli horku, pak bych měla asi sto chutí ho něčím praštit :)

      Vymazat
  2. :-))) ten pan z oslavy ta asi bral naozaj za zahradnu analfabetku, lebo ked ta videl s tou uzasnou novou frizurou, pomyslel si na stare zname, ze krasa a mudrost nejdu dokopy. Ber to tak, ze si vyhrala, si aj krasna, aj mudra ;-)

    OdpovědětVymazat
  3. Mě vytočila tímto minulý týden teta - kuchařka z povolání, když k nám zavítala v době přípravy oběda. Na začátek chci podotknout, že vařím pro rodinu od 15ti let a nikdy v té době ji nenapadlo nějak poradit, akorát si vypůjčila recept na dort, který pak vesele vydávala za svůj. Ale že se rozhodne vydávat rozumy po více jak 10ti letech a poučovat jak mám udělat polévku, mě naštvalo. Iva

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky