6. 9. 2012

Gulášová polévka

Když jsem podle babiččina sešitu vařila zelnušku, začetla jsem se do receptu na gulášovou polévku. V tu chvíli mi bylo jasné, že musí být v mojí misce stůj co stůj.
A volba byla správná. Díky zelenině měla polévka zvláště lahodnou chuť a radost udělalo i krásně měkké hovězí maso. Ty naše babičky věděly jak na to! :)





Gulášová polévka podle babičky
- mimo jiné mám ráda i češtinu, proto dnes opíšu doslovně zadání :)

Sešit po babičce radí:

Na zeleninovém struhadle ustrouhá se všechna zelenina, máme-li přidáme par rozkrájených rajských jablek, maličký kousek kapusty a udusíme na omastku do měkka. Pak zalejeme vařící osolenou, úplně rozvaříme a prolisujeme. Zeleniny týž poměr jako na zasmaženou. 1/4 kg hovězího masa zkrájíme na droboučké kostičky, posolíme posypeme sladkou paprikou a tlučeným kmínem. Na 6dkg omastku zpění se na kastrolku jedna prostředně velká droboučce zkrájená cibule a 1 strouček česneku. Maso se na to vloží  zprudka zadudsí. Dusí napřed ve vlastní šťávě a pak při podlívání do měkka. Když je do 3/4 podušeno, přidá se prolisovaná zelenina červená jíška z 5 dkg omastku, 2 větší syrové na plátky zkrájené brambory, na špici nože potlučeného pepře, kávová lžička pol. koření a chceme-li 1/8 l kyselé smetany a nechá dohromady za častého míchání uvařit.


Ruměnka řádí

Suroviny
kořenová zelenina, hovězí maso, rajče, paprika (koření), kmín, tuk (já použila máslo), mouka, voda, cibule

Postup:
1. Všechnu cibuli jsem nakrájela na drobno, přendala do misky a vrhla se na maso.
2. To jsem nakrájela na drobné kostičky a podle návodu okořenila.
3. V pánvi jsem rozpustila máslo, orestovala na něm část cibule, přidala maso a nechala ho dusit.
4. Kořenovou zeleninu jsem nastrouhala na struhadle, rajče rozkrájela na kousíčky a lá jak to vyšlo a všechno podusila lehce v dalším kastrolku.
5. Jakmile začala zelenina měknout, podlila jsem ji vodou, uvařila do měkka a rozmixovala ponorným mixérem. Což se neukázalo jako správná volba, protože i přes divoké mixování mi při zkoušení vadily mikrokousíčky zeleniny.
6. Z třičtvrtě podušené maso jsem zalila vodou, přidala rozmixovanou zeleninu, jíšku a nechala ještě chvíli povařit.


Recept je docela zabíračka na čas a nádobí, ale určitě se vyplatí. Po dobrém obědě je fajn dobré kafíčko s pohodovou písničkou :)





4 komentáře:

  1. Úplně lákavá a výborná polévka, už se na ní chystám hodně dlouho tak se nechám inspirovat Tvým receptem, díky....:))

    OdpovědětVymazat
  2. recepty od babičky sú nie len najvzácnejšie, ale aj najchutnejšie :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Svatá pravda. :) Často se dá zásmažka vynechat, takže jídlo je vlastně i dietní a zdravé :)

      Vymazat