Šopský salát aneb vzpomínky z cest přenesené na talíř

V Makedonii se dá šopský salát koupit snad na každém rohu. V restauraci, ve fastfoodu a dostanete ho i jako přílohu k obědu.
Ať už jsem jedla v restauraci nebo na některém z hotelů, dostali jsme salát lehce dochucený nebo vůbec. Na každém stole pak byla lahvička s octem a olejem + solnička a pepřenka. Vzhledem k samozřejmosti s jakou si spolustolovníci z balkánských zemí začali polévat zeleninu olejem a octem popřípadě pepřit a solit jsem pochopila, že to asi patří spolu s pojídáním vekovitého chleba při jídle k místnímu koloritu. 
Ve Struze byl balkánský salát s perželkou a ve Skopje s cibulí. Nikdy se nepřidávala paprika. Vždy jej přinesli zasypaný větší vrstvou jemně nastrouhaného balkánského sýru. Ten v Makedonii chutnal spíše jako slanější ovčí sýr, tedy alespoň tak jsme jej s Janou (mou spolucestující) ohodnotily. :)
Dneska jsem se rozhodla udělat si verzi s cibulí a petrželkou a volba byla správná, takže od teď mám finální verzi šopského salátu ve svém potravinovém portfoliu :)


Šopský salát

Suroviny 
okurka, rajče, cibule, balkánský sýr, petrželka, olej, trocha octa a ještě větší trocha soli.

Postup:
1. Okurku, rajče jsem nakrájela na drobnější kostičky, cibuli a petrželku pak na jemno, vše jsem dala do misky a promíchala s trošinkou oleje, octa a soli.
2. Půl tenčí kostky balkánského sýra jsem nastrouhala na drobném struhadle a zasypala jím zeleninu. Pokrm jsem dozdobila petrželkou, fajn na dozdobení je i oliva.


Během jednoho z večerů nám pustili písničku Kalashnikov. Vzhledem k nadšení, s jakým návštěvníci z ostatních zemí ležících na Balkánu začali poskakovat a různě se zmítat ve víru tance, usoudila jsem, že se jedná o místní hit. Písnička se mi líbila, proto ji dneska přináším :)





Komentáře

  1. Jeeminenku...tak to si idem dole hneď spraviť :-)) ale si ma navnadila...ten šalát mam veľmi rada, len som na ňho akosi pozabudla, dík za pripomienku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mi chutná. Docela mě překvapilo, že se na Balkáně podával bez paprik :)

      Vymazat
  2. Šopák miluju. Nezapomenu na moje první setkání s ním. Bylo to v létě 1977 v Bulharsku. Každý den byla na stole verze - rajčata bohatě zasypaná sýrem.
    Dodnes vzpomínám na tu radost, když se asi po půl roce objevil balkánský sýr na pultech obchodů i u nás.
    Prodavačka ho chválila, jak je výborný na vařených bramborách a já jí neprozradila, že z něj je úžasný salát. Budiž mně omluvou, že to byla zvláštní doba, co začalo lidem chutnat, to se za chvíli stalo nedostatkovým zbožím :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na bramborách by mě nikdy nenapadl :) Každopádně balkánská verze mi moc zachutnala. Dochucování jinými surovinami bylo opravdu symbolické.
      Já prodavačky pravidelně udivuju, tím, že se dá vařit i s vínem...
      Bohužel si nejsem jistá, jestli je doba, kdy je dobré zboží podpultovkou za námi. Nedávno jsem sháněla líčka. Všechna řeznictví mě odkazovala na jedno a v tom jednom mi bylo na rovinu sděleno, že si lepší zboží berou prodavačky domů a na pult se jen tak nedostane...

      Vymazat
  3. na balkánském sýru mi vadí,že je dost slaný,takže ho dávám vždy pomálu:) ale šopáček je skvělý salát!

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky