2. 10. 2012

Moravské koláče

Mé okolí patrně trpí poruchou sluchu. Věta: Mohla bych si taky jednou vyzkoušet, jak se dělají koláče se v jejich uších překroutí na: Upeču koláče a všem vám je roznesu. A tak se stalo, že byl zase jednou můj osud zpečetěn. Nezbylo, než se vrhnout na výrobu koláčů. Jako obvykle jsem si vzala na pomoc svou oblíbenou kuchařku Vaříme zdravě, chutně a hospodárně.

Téměř poslední mohykán. 


Koláče moravské

Kuchařka praví:
50dkg mouky, 12dkg curku, 15dkg tuku, 3-4 žloutky, 3 dkg droždí, 1/dkg soli, 1/4-3/8 l mléka, citronova kůra, vanilka, 2 lžíce rmu

Zkynuté těsto si rozdělíme na kousky o váze 4- 5 dkg. Kousky zkulatíme v ruce, pak povytáhneme v placičku. Do ní dáme kousek tvarohové nádivky, okraje těsta k sobě přitiskneme a bochníček znovu zkulatíme. Bochníčky dáme na pomaštěný plech uděláme důlek, který naplníme povidlovou makovou nebo jablkovou nádivkou. Okraje koláčků mažeme rozšlehaným vajíčkem. Povila sypeme ještě drobenkou.
Koláčky pečeme při dobrém ohni 30-40 minut.

Ruměnka uvádí v praxi:
1. Abych mohla udělat těsto, potřebovala jsem kvásek, proto jsem ve vlažném mléku s trochou cukru rozpustila droždí a dala je do tepla.
2. V mezičase jsem si odvážila suroviny, k nim přidala vzešlé droždí a vypracovala v hladké těsto, které putovalo do tepla kynout.
3. Během kynutí jsem vyrazila do obchodu pro nový tvaroh. Ten, který jsem měla doma vypadal podezdřele zkvašeně, ačkoli měl pořád dobu platnosti. Do nového tvarohu jsem přidala žloutek, cukr a rozinky.
4. Z hladké mouky, másla a moučkového cukru jsem si připravila drobenku.
5. Jakmile bylo těsto vykynuté, vyválela jsem jej na pomoučeném válu a pomocí hrníčku tvořila kolečka. Na ty jsem pak kladla tvaroh a uzavírala je v naplněnou kuličku.
6. V mezičase přišel J. vytvořil mi důlky v koláčcích, naplnil je marmeládou, pomazali jsme je rozšlehaným vajíčkem a posypali drobénkou.
7. Protože mám elektrickou troubu, pečení na jakémkoli ohni znamená, že je něco opravdu špatně, proto jsem troubu zahřála na 175°C a koláčky dovedla k dokonalosti. :)


Koláčky všichni milují a s plným břichem jsou lidé hned mírumilovnější. Taky není větší klasiky, než písničky Boba Marleyho. Hudební vložka je tedy dnes jasnější než jasná :)



3 komentáře:

  1. Recept vypadá dobře. Už taky dlouho uvažuju o tom, že udělám koláčky. Ale vůbec se mi nechce stát u plotny a tvořit koláčky. Někdy budu muset tu svoji lenost překonat.

    OdpovědětVymazat
  2. ano, začíná období pečení, protože už se z kuchyně neutíká, naopak se do ní chodí ohřát :) díky za připomenutí. Vaříme zdravě, chutně, hospodárně mám také, nejlepší kuchařka co znám!

    OdpovědětVymazat
  3. Úžasné, tyto peče moje sestřenice a můžu jen potvrdit, že jsou vynikající,udělala jsi mi chutě...:))

    OdpovědětVymazat