16. 12. 2012

Linecké aneb rodinný - extrémně jednoduchý recept

Když jsem byla malá, zasvětila mě matička do tvorby lineckého cukroví. Vysvětlila mi, že celý recept je vlastně násobilkou sedmi, až na počet žloutků. Tři suroviny, 7 dkg, 14dkg, 21dkg. Nejvíce se dává mouky, protože ta je základ, potom tuku - ten to spojuje. Na třetím místě je cukr, protože přeslazené cukroví by nebylo dobré a nejméně žloutků, protože slepičky v zimě nesou vajíčka jen sporadicky.
Od té doby znám náš rodinný recept zpaměti. Zvládla jsem to já, jako dítě - zvládnou to všichni a nebudou si muset kupovat těsto na linecké, které se aktuálně nabízí v obchodech. Stejně je největší piplačka s vykrajováním.

Kterak se mnou zase jednou odmítal počítač komunikovat a obrátit obrázek, jak jsem si přála.


Linecké
- v těstu je docela dost tuku, takže plech není třeba vymazávat
- pokud se někomu zdá, že těsto na obrázku má nějakou divnou barvu, použila jsem celozrnou mouku
- samozřejmě, že když použijete coby tuk heru či zlatou hanu, bude linecké dobré, ale přimlouvám se za máslo - tak bude o hodně lepší, fakt! :)
- pokud budete mít málo vajíček a budete dělat tak dvě várky, můžete použít dva žloutky a jedno celé vajíčko

Suroviny 
7 dkg cukru, 14 dkg tuku, 21 dkg mouky, 2 žloutky
Rybízová marmeláda na slepování

Postup:
1. Z uvedených suroviny jsem za divokého hnětení vypracovala těsto, které jsem nechala minimálně dvě hodiny odpočinout v lednici.
2. Odpočinuté těsto jsem vyválela, vykrajovala z něj různé tvary, pokládala je na plech a pekla v rozehřáté troubě na 175°C.
3. Upečené cukroví jsem okamžitě sundala z plechu, aby se mi díky teplotě plechu cukroví nepřipálilo a nechala vychladout.
4. Vychladlé cukroví mi kamarádka Míša bleskurychle slepila a jí tímto děkuji.

A protože hnětení těsta jde občas z tuha, hodí se nějaká akční veselá písnička, u které se dobře zpívá :)


6 komentářů:

  1. já tak ráda linecké! a také máte trošku jiný recept než my :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je na receptu pro linecké cukroví to nejlepší! Každý má jiný recept, ale všichni ho maj fajn. :)

      Vymazat
  2. Zrovna včera jsem dělala těsto a dnes večer nebo zítra budu péct. Máme úplně stejný recept :-), akorát přidávám trochu velice jemně nastrouhané citronové kůry.

    OdpovědětVymazat
  3. Aha, mně tedy voní moc a mám ráda i to, jak provoní ruce. Ale je fakt, že ne každý citron je dobrý. Já když kupuju, tak každý před nandáním do košíku očuchám :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ruce citron opravdu hezky provoní :) Nevím, on to je asi takový nějaký blok. Ještě nemám moc ráda kopr, ale jak mi zamlada pekelně nechutnal, dneska jsem schopná kulajdu sníst :)

      Vymazat