28. 12. 2013

Ruměnka vs. Vídeňské párečky

Občas mi hrábne a dostanu chuť na párek.Mám se poměrně ráda, proto si vždy bez výjimky vybírám ty s největším podílem masa. Největší radost mám z nákupu u Řezníka v Dolní Lutyni, ale nákup ve vyhlášeném řeznictví je logistickým oříškem, proto se občas spokojím s marketem. Když člověk vychytá slevu díky končící době trvanlivosti, je cena v pohodě. No a tak jsem si před pár dny koupila párečky. Vídeňské.



Že složení nebude úplně košér mi bylo jasné hned. Kdo si kupuje párek v supermarketu a očekává zdravou stravu, měl by se nad sebou vážně zamyslet. S E250 jsem se už tak nějak smířila. Alibistické já mě uklidňovalo, že uzeniny nejsou stěžejní na mém jídelníčku a občas mi neuškodí. Zhřešit jednou za tři týdny? No problem! A že jsem tuhle měla salát s majonézou? Byly přeci Vánoce, hřích patří k bontonu! Obvykle párky stojí 50 Kč /210 g - to už by přeci mohla být nějaká kvalita. No a tak jsme si to já a balení párečků štrádovali domů. 




Najedla jsem se. Párky chutnaly docela dobře. Po chvilce jsem se rozhodla si složení progůglit. V tu chvíli moje pohoda opadla. Zdrojem informací mi byly internetové stránky: http://www.emulgatory.cz/

Jak jsem se již zmínila, s E250 jsem se už smířila. Je až na světlé výjimky všude. Jednoduše:  uzenina = rakovina. Málo uzeniny = málo rakoviny.

Rozmrzelá jsem byla ze dvou druhů sladidel. Symbolické množství sladidla ve slaných jídlech beru. Jenže dva druhy? Koupila jsem si párky ne lízátko.

Osudovou ránu veškerým ideálům zasadilo E123 - Amarant. Snědla jsem potravinu s látkou, která vůbec v párcích nemá být a vyrábí se z druhu dehtu. Nežádoucí účinky?  Cituji: Může také způsobit poruchu plodnosti, poškodit ledviny a játra, vyvolávat horečky, astma či hyperaktivitu. Byly zjištěny reakce na nylonové kalhoty obarvené amaranthem v podobě vyrážek.

V závěru malá "radost" s oxidem siřičitým. Syntetickým výrobkem z rudy a síry aneb možným spouštěčem bolestí hlavy, žaludku, astmatu...

Kyselina l-askorbová už to nezachránila.

Proč o tom všem píšu? Zajímám se o složení potravin. Někdy jsem během svého zájmu požádána o výklad, někdy považována za frfňu. Cílem článku je ukázat, co můžeme najít mezi drahými uzeninami v supermarketu. Nejsem Ježíš, abych si kladla za cíl spásu lidstva a je mi prakticky jedno, co kdo jí, dokud nepatří mezi mé blízké. Jsem však pro zamyšlení se. Opravdu je v pořádku se nechat krmit jedy?

Řešení? Každý občas dostaneme chuť na uzeninu. V takových případech navrhuji navštívit malé a vyhlášené uzenářství v okolí nebo farmářskou prodejnu. Hlavně však nestavět na salámech uzeninách a masu jídelníček. Všimli jste si už někdy, že z uzenin častěji, než od jinud vycházejí kulatí a nezdravě vypadající lidé?


4 komentáře:

  1. Teď jsem se docela pobavila a i když taky mi hrábne jak píšeš a jednu nožičku si asi jednou za půl roku dám i já pěkně s hořčicí radši jsem si nikdy taky alibisticky nikde nehledala co je v tom za sajrajt,ale teď se musím smát , ne složení to je k pláči,ale stylu jakým jsi vše popsala :) Dávám přečíst své drahé párkožroutské polovičce :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ráda jsem pobavila :-). Osvěta zábavnou formou je nejužitečnější a pokud Milý aspoň občas vynechá, budu ráda. :-)

      Vymazat
  2. Lepší nečíst. Na něco jednou stejně umřem a život je tak krátký, tak co se omezovat.... Aduš, s našimi "otravinami" je to tak, že kdybys měla takhle rozebírat všcko, a pak to nejíst, tak do týdne umřeš hlady. A řešení: budu jíst jen to ze své zahrádky, kde není žádná chemie, taky bohužel není řešení. Když to nepohlídáš/neošetříš chcípne to na nějakou nemoc, nebo ti to sežere nějaká havěť. Začarovaný kruh:) E.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dlouho jsem přemýšlela stylem: Na něco umřít musím. Potom jsem viděla svoji kamarádku, sestru skoro vlastní, na kapákách v nemocnici + její spolu-pacientky. Zamyslela jsem se nad zdravím.
      Je fakt, že najít se dá něco úúúúúúúplně na všem, ale zase mám minimální zlo a maximální zlo. No a když si vybereš minimální zlo, který může být i fajn, není to zas až takový kolotoč. :-)

      Vymazat