8. 2. 2014

Housky

Nechtělo se mi do obchodu pro pečivo, proto jsem upekla housky. Na první pohled se předchozí tvrzení může jevit, jako zvrácená logika, nicméně benefity jsou daleko větší, než jen ušetření si cesty za cenu většího úklidu. Taková domácí houska je daleko více sytivá, namícháte si ji podle svého, máte jistotu, že jediné kypřidlo je droždí a jediné zahušťovadlo je mouka, jste tak trochu za královnu, když servírujete vlastnoručně vyrobenou pomazánku s vlastnoručně vyrobenými houskami a tak dále. Přitom si ležérně vyrobíte těsto za pomocí takových těch spirálovitých násad k mixéru, pak hoďka pohov, ve finále se vrátíte, vymodelujete příslušné pečivo (lenivější udělají kuličku), potřete, zase čtvrt hoďky pohov, rozžhavíte troubu, šup tam, zase dvacet minut pohov (popř. dvacetiminutovka věnovaná úklidu kuchyně) s občasnou kontrolou a máme hotovo. Nou problem, nou stres. Jo a jen tak mezi námi děvčaty - housky byly fajn ještě třetí den.

Na plechu byly i vyvedenější kusy, ale tohle je poslední ulitá přeživší.


Housky
- znovu připomínám, že uvedená gramáž je jako u všech receptů orientační. Každá mouka saje jinak, proto se spíš orientujte na to, aby vzniklo středně tuhé těsto čili ani řídké ani tuhé jako dlažební kostka. 


Suroviny na 5 housek:
235 g hladké mouky (použila jsem půl celozrnnou a půl 00), půl hrnku vlažné vody, čtvrt kostky droždí, menší malá lžička cukru, 30 g sádla, 1 kávová lžíce slunečnicového oleje, sůl, vajíčko na potření.

Postup:
1. Vlažnou vodu jsem rozmíchala s cukrem a do ocukrované vody opatrně rozmíchala droždí. Hrnek s droždím jsem dala na teplé místo.
2. Do misky na mixování jsem odvážila mouku, sádlo, olej. (iniciativní jedinci se můžou v tomhle kroku vyřádit a to např. přidáním lněného semínka).
3. K připraveným surovinám jsem přimíchala vzešlé droždí a jakmile už bylo skoro hotové těsto, přimíchala jsem sůl. Sůl se účastní těstovité párty jako poslední, protože pokud by droždí ještě nebylo zapracované, mohla by mi zničit kvásek a těsto by pravděpodobně nevzešlo.
4. Vzniklé těsto jsem zasypala moukou, zakryla čistou utěrkou a dala kynout do tepla.
5. Asi po hodině jsem si dala na plech pečící papír.
6. Vymyla jsem linku a posypala ji moukou. Na ploše vysypané moukou jsem si udělala obří copánek, ten pak pokrájela na části a spletla je.
7. Housky jsem dala na plech, potřela vajíčkem a zasypala sezamem a hrubozrnnou solí a nechala ještě asi čtvrt hodinky kynout.
8. Troubu jsem si vyhřála na 200°C, šoupla do ní housky a asi 25 minut pekla. (poznámka autorky - moje trouba peče pomalu a nerovnoměrně, proto je třa už po 10 minuta hodit očko, co že se to v té troubě děje)

Zdroj inspirace: Maminčiny recepty



4 komentáře:

  1. Hmm, vypadá dobře :) Zrovna předevčírem jsem též pekla housky pro rodinu :) Chystám se i na domácí rohlíky, tak uvidíme, co z toho vzejde :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přeju hodně štěstí a rodina by si Tě měla vážit. Takový kvalitní full service se jen tak nevidí. :-)

      Vymazat
  2. Nádhera, není nic lepšího než čerstvě vytažené z trouby!

    OdpovědětVymazat