Shrnutí mých zkušeností s běháním, motivace, nezbytnosti a prvopočáteční omyly

Běhání je v poslední době extrémně trendy a musím se přiznat, že se jedná o módu, která mi dělá upřímnou radost. Vyplavený endorfin na čerstvém vzduchu přidá na náladě a čím víc veselejších lidí tím líp. I kdyby prvopočátek byl kvůli tomu, že se někdo snažil hustopřísně cool. Ono stejně, pokud běh není váš šálek kávy, tak časem odpadnete a stezky v parku prořídnou.
Moje první měření sahá do půlky července 2013, když připočtu nějaký ten pátek bez Run Keeper, mám tady dvouleté výročí a při té příležitosti jsem se rozhodla zapsat si do svého otevřeného virtuálního deníčku shrnutí. 

Obrázek převzat z  http://kanato_.ask.fm/runningadvice/best


Začněme motivací. Ačkoli to je pro mnohé složité k pochopení, jedinou mojí motivací je záliba. Jdu běhat, protože se mi chce. Žádné hubnutí, trénování na ultramaraton, kulturistika... Běhám, protože mě to baví. Někdy si dám jen tak 4 km pro radost někdy 8km. Někdy přidávám ve finále sprinty a celou dobu běžím s větrem o závod, jindy si lážo-plážo vyklusávám a i půl písničky jdu. Vyrážím cca 2-6x týdně na půl nebo i klidně hodinku. Podle času a únavy.  Čili NEJSEM PROFI JSEM JENOM HOBBY

Nejlíp se mi běhá, když je venku kolem 15°C, ideálně mezi deštěm nebo s lehoučkým mrholením. To je totiž v parku příjemné soukromí. Patřím spíše mezi večerní běhny.

Baví mě, že:
- pořád je co objevovat. Nové cestičky, výhledy... 
- si pročistím hlavu a uspořádám tisíc a jednu záležitost
- jsem na čerstvém vzduchu/smogu (běhávám dokud nenasněží a je vidět na 30 metrů)
- nejsem limitovaná cenou vstupného nebo otevírací dobou 
- se zlepšila v orientaci a našla si hodně zkratek
- občas se ke mě připojí někdo známý, koho náhodou potkám 
- spinkám jako andílek, zvláště když dopoledne si jdu zaběhat a odpoledne na jumping :-)

Obrázek převzat z  http://rungo.idnes.cz/od-frk-prezident-zacina-behat-djg-/behani.aspx?c=A130827_115307_behani_fro


Když jsem začínala:
- nerozuměla jsem, proč mám křeče - je to snadné - měla jsem nedostatek magnesia
- vadilo mi, že všichni čumí, ale žiju na maloměstě a tady budou vždycky všichni koukat a jestli má někdo čas řešit, jak vypadám při běhání, měl by si najít práci, protože evidentně má málo starostí
- zatěžovala jsem s bandaskou, přitom se půl hodinky, ale klidně i hodinku dá bez vody přežít (pokud teda neběhám v parném letním dni v poledne. Když už bych byla tak bláznivá, tak si můžu jako jiní běžci schovat pití
- neměla jsem běžecké boty, pak jsem si ale koupila Mizunky a zjistila, že bota může být měkčí a může krásně vést moji nohu ke správnému nášlapu
- myslela jsem, že musím běhat jako Usain Bolt a zbytečně přepalovala, pak jsem ale začala písničku běhat, písničku chodit, dvě písničky běhat - písničku chodit, tři písničky běhat ... 
- tak mě asi po čtvrt roce chytla běžecká krize. Myslela jsem, že jsem 0, nic se neděje, vůbec mi běhání nejde. Jenže pak jsem s E vyrazila na nákupy. Uprostřed nákupu jsem si vzpomněla, že doma vařím mlíko. Vzdálenost mezi nákupákem a domovem jsem uběhla na jeden zátah, na podpadcích s rychlostí, kterou by i Usain Bolt záviděl. Mlíko se sice navařilo, ale sprint domů mi pomohl uvědomit si pokroky a nastartoval běhací lásku.


Moje nezbytnosti:
Padnoucí oblečení. Věřte nebo ne, ale padající kalhot(k)y jsou peklo pekloucí. Důležitá je i sportovní podprsenka, správná hudba, sluchátka - ideálně špunty (tady ale pozor, docela těsní a ať vás něco nezajede), klíče a běžecké boty. Časem zvažuju i nákup MP3. Neosvědčilo se mi pouzdro na ruku, protože furt padá a nemůžu si přepínat písničky podle nálady. 



Aplikace:
Endomondo a Run Keeper zároveň. U obou je blbý, že špatně chytaj GPS signál. Problém se dá docela lehce řešit daním mobilu před barák, což může být problém pro lidi bydlící v panelácích... Nicméně když už nic, tak paní Run Keeperová průběžně hlásí, že běháte pět minut, deset minut a tak.  Pokud běháte delší dobou a trasu neběžíte prvně, pak už si přibližně odhadnete, jak se dneska daří. 
Hudbu pouštím z mobilu přes přehrávač ze základní výbavy. Spotify se mi kvůli pomalosti mobilu, ne vždy ideálnímu signálu neosvědčilo.




Literatura:
Zrovna se snažím dočíst knihu Běhej a jez od Scotta Jurka, ale s odporem. Knize se budu asi věnovat ve zvláštním knihomolském okénku. Oproti tomu jsem zamilovaná do knihy Runners Complete Guide To Running. Je psaná jednoduchou, srozumitelnou angličtinou, informace jsou stručné a pochopitelné. Jediná vada je, že není na CZ trhu... :-( 

 Oblíbené písničky






a další :-)

Komentáře

  1. Dík! Docela jsem se nasmála.. :D :)
    Asi jsem se zasekla někde v začátcích pochybností o vlastním vzezření při běhu a pomluvách ostatních. Taky jsem z maloměsta a není to úplně můj šálek čaje být pod drobnohledem. Běhala jsem na podzim a v zimě, večer, ve tmě... no zkrátka, když nikde nikdo není! :D Teď už kvůli ostatním běhat nechodím. Ale po tomhle článku uvažuji, že znovu začnu! :)

    Corculum♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ráda jsem pobavila, Štěpánko :-) Vykašlete se na čumění, třeba u nás je čuměno za každé situace a činnosti a v každém oblečení. Fakt si člověk nevybere. Navíc tím, že běháte, věnujete se prospěšné činnosti. :-)

      Vymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky