6. 11. 2015

Nelichotivé lichotky

Ráda sleduji lidi při komunikaci. Všímám si jejich předávání informací, pocitů, názorů. Beru si z toho to nejlepší a snažím se zlepšit. Za svůj život jsem potkala několik komunikačních mistryň a mistrů.
Krom pozitivního jsem však vysledovala i zvláštní druh komplimentů. Říkám tomu nelichotivé lichotky. Nelichotivá lichotka je obvykle vyřčená v údivu a má vyjádřit v té nejčiřejší formě podporu. Mezi myšlenkou a vyslovením však dojde ke zkratu, zmutování informace. Já už pak jenom stojím, sedím (...) a jsem naprosto paralyzovaná. V extrémně výřečných chvílích se zmůžu na staré dobré: Hm... V těch méně výřečných jen mlčím a civím. 



Nelichotivá lichotka mívá formu věty tázací, setkat se ale můžeme i s větou oznamovací. Možná je i otázka a následně věta oznamovací. V úvodu bývá i zvolání. 
V mém životě se setkávám např. s těmito větami:

Jéé! Ty sis dala make up, že jo? Tvoje pleť vypadá hned zdravěji. 
Víš o tom, že když si nasadíš brýle, tak vypadáš inteligentně?
Jé! Tobě to sluší! Nevěřila bych, že se umíš pěkně obléct!  (hodně lidí mě zná ve sportovním oblečení a pojďme si říct, že po tréningu jde elegance do kytek)
Ty jsi šikovná! To bych nečekala! (ve chvílích, kdy např. vytisknu papír v tiskárně nebo něco hbitě najdu na netu)
Ty jo! Ty jsi dobrá! To bych do tebe neřekla, že ten kopec vyjdeš. (po dvou letech běhání, jumpingu a toulání se nejen po Beskydech...)
Tos opravdu vařila Ty? Je to moc výborné!
A neuvažovala jsi někdy nad přihlášením se do Prostřeno (tomuhle se jednou budu věnovat zvlášť)
Na té fotce vypadáš hezky. Vůbec bych tě nepoznal. 
Ta černá tě zeštíhluje. (a jinak jsem morbidně obézní???)



Dobře, uznávám, poslední dvě (ne)lichotky mám od slečny K., ale sedí do mého života jako ulité. A pointa? Nenapadá mě. Nicméně být pány, zvážila bych, jestli náhodou nemohou mít podobné "hlášky" a  předchozí text nerozklíčovává onu věhlasnou odpověď: Nic!  na otázku: Co Ti je? 
Já si totiž vždycky po podobné větě nepřeji nevědět, jak na (ne)lichotícího musím normálně působit...

Pac a pusu vaše 

Runová víla! 

Žádné komentáře:

Okomentovat