13. 1. 2016

Chléb s máslem a solí

Matička si přišla pro pojistky. Zatímco si plnila potřebu poletovat po zahradě, stejně jako malá Adélka jsem ji vytáhla z tašky s nákupem čerstvý chleba. Než byste řekli švec, napočítali do tří a všechny vyjádření pro rychlý pohyb v krátkém časovém úseku, jsem měla ukrojenou patku a spokojeně si ji pokusovala doladěnou o máslo a sůl. Moje chuťové buňky zažívaly blaho. S každým kousnutím jsem cítila v ústech křupnutí nádherně vypečeného chleba, s každým kousnutím se mísilo blaho v ústech. Jen, co jsem dojedla patku, ukrojila jsem si další krajíc, nedočkavě ho mazala ztvrdlým máslem a sypala himalájskou solí.

Víte, snažím se jíst zdravě, hltám recepty v cizích jazycích od vyhlášených, mišelinem ověnčených kuchařů nebo skvělých foodyoutuberu. Neunikají mi stránky věhlasných společností, sbírám chutě a inspiraci po světě. Občas, stejně jako někdo chodí na koncert, si vyhodím z kopýtka ve vyhlášené  restauraci. Z cest si vozím suroviny. Sleduji i hodně českých stránek. Vídám recepty, které si nezadají v počtech italských či francouzských výrazů s originály Aligieriho nebo Villona. Jsem blázen. Jsem nadšenkyně.

Jenže pak přijde chvíle jako je tahle. Matička koupí čerstvý chléb. Komendir. Já zmlsaná běžím a krájím a zažívám chuťové blaho. Originální směs přivezena mojí kamarádkou z Itálie, přetvářející se na sporáku v polévku (dle samozřejmě cizojazyčných instrukcí) je najednou pozapomenuta.

Dneska získává hvězdičky můj krajíc chleba s máslem. V hlavě se mi okamžitě vybavují vzpomínky na Martu, jak spolu na bytě hltáme slastně posolený čerstvý chleba, jak mi o pár let později na brigádě okrojí všechny patky tak, že mám místo kruhovitého chleba čtverec nebo na Bena, který přijel na návštěvu z Irska, nakoupil chleba, tlačenku a já od něj zrovna dostávám b-day cake.

Je to všechno poměrně logické. Chléb, ten čerstvě a dobře vypečený NE ZDECHLINKA V IGELITU, s máslem jsme my. A!!!! Právě jednoduchost je nejlepší kuchařkou. Máme povinnost učit se od světa, protože právě díky těmhle zkušenostem poznáváme sami sebe (což je vlastně mojí nejoblíbenější stránkou cestování), život nám nabízí TOLIK!!!. Můžeme se denně posouvat a makat na sobě. Zároveň bychom si ale měli hýčkat to skvělé v nás, protože ať už žijeme v kultuře, která deptá naše sebevědomí, hýčká podceňování a zabíjí sebelásku nebo ne, tak ve všech něco skvělého je. I v těch vzájemně nekompatibilních.

Mimochodem. Polévka dopadla skvěle. Dokonce tak, že potom, co jsme si ji s matičkou vychutnaly a pěkně si popovídaly mi odnesla druhý balíček s tím, že ho chce vyzkoušet. E. tímto děkuji. Chci, aby věděla, že si vážím její přízně a její přízeň je pro mě důležitá. Stejně jako naše klasika a že naše klasika jej pro mě SAKRA důležitá. :-) Ostatně vidíte, jak jsem se rozepsala kvůli třem krajíčkům komendira. :-)




Chléb s máslem a solí

Suroviny:
čerstvý, dobře vypečený chléb, máslo, sůl

Postup:
Chléb rozkrájíme na krajíčky podle požadovaného počtu porcí. Krajíce namažeme máslem, ideálně pak změklým a posypeme solí.


4 komentáře:

  1. Ano, ano, ano!
    Křupavá patka z čerstvého chleba, ztuhlé máslo, protože čekat nejde, a sůl.
    Mám to taky tak. A velice často je u nás střídka bez kůrky, protože ta ruka krájí a krájí tak nějak sama ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Takový krásný popis by si zasloužil být objeven marketéry a použit! :-)

      Vymazat
  2. Skvělý recept, jeden z nejlepších :-D

    OdpovědětVymazat