30. 10. 2016

Blbej komerční svátek?

Ty slavíš Halloween? Znělo v mém okolí potom, co jsem vypsala akci na Facebooku. Stejná sociální síť "obohatila" můj zrak i o obrázky vybízející k zamyšlení nad komerčností a ústupu českých dušiček.

Tradiční situace, která se opakuje snad s každým svátkem. S každým fenoménem. Pokaždé mě překvapí všeobecná zabedněnost.

Přiznám se otevřeně: Slavím Halloween a ráda. Ctím zároveň dušičky.



Pro mě je totiž Halloween příležitost sejít se s přáteli, užít si srandu, převlíct se a dobře se pobavit. Sdílet radost ze života a užívat si dny, na které budu v těžkých chvílích vzpomínat. Tématické společné setkání.

Žádný z těch, co mají plnou pusu komerčnosti Halloweenu mi ještě nepředložil mezinárodně uznávaný a historicky podložený standart, jak musím onen svátek dodržovat. Očekávala bych minimálně písmo Halloweenské, které měl Mojžíš v kapse, když snášel desatero.

Nikde jsem neviděla napsáno, že nestačí na sebe vzít staré triko a pomalovat si obličej. Roztrhat starou záclonu a rozestřapatit se. Obléct se do černého, dát si do vlasů černý kvítek a být za vampírku, vydolovat ze skříně tričko z kostlivcem, oblíct se do oblíbených černých šatů a vzít si benátskou masku, sehnat si plášť a síťovku na hlavu, rozpárat prostěradlo a jít za ducha...  Taky jsem nikde neviděla zákonem stanovenou nutnost mít na akci cattering hodný michelinské restaurace. Co je špatného na oloupaných mandarinkách s kousíčkem okurky, které vypadají jako dýně? Půlkách banánů, co jsou jako duchové?  Nebo jenom zapíchnutými majáčky se strašidýlkem dělajícím bu bu bu?



Možná se pletu, ale neplatí i tady staré dobré: Jaké si to uděláš, takové to máš? Vždyť přeci i nůž může být základním pomocníkem v kuchyni ale taky smrtící zbraní. Není to náhodou na nás, jak si všechny ty svátky užijeme?

Oproti tomu Dušičky jsou pro mě soukromá věc. Obleču se na kolo a vyrazím na hřbitov. Tiše se pomodlím (jo - já se pomodlím) a vzpomenu na zemřelé. Na Babičku, na Strýce Frantíka, na Pana Kantka. Budu rozsvěcet na hřbitově a tiše myslet na ty, co už nejsou se mnou.

Vlastně tím, že slavím oba dva svátky pobudu s mrtvými i živými. V bujarosti a společnosti s živými, v tichosti, soukromí, rozjímání a pietě s mrtvými.



Rok 2016 byl pro mě náročný. Zažívala jsem vzestupy, pády. Objevovala se nenadálá úmrtí, přicházely nemoci. Lidská malost, pomíjivost štěstí, křehkost zdraví a vrtkavost štěstěny byly hmatatelnější, než kdy jindy. Všechny ty velké události mě donutily změnit náhled na život.

Mám chuť se radovat! Žít! Víc, než dřív! Odmítám si stavět hloupé bariéry kvůli tomu, že někomu přijde Halloween komerční a zapomíná jej odlišovat od dušiček. Že někomu přijde běh a Krav Maga pozérství. Jsem připravena si užít, co mě bude bavit a nechat co ne. Klidně oslavím Valentýn tím, že napíšu těm, co je mám ráda. Nechám si dát na zadek (nejen) na Velikonoce. Těším se na polibek pod rozkvetlou sakurou...

V závěru - jen tak mimochodem, drazí moralisti, co dbáte na dodržování českých tradic - od svátků Tří králů do Popeleční středy (odhadem tři měsíce) tady máme masopust. Těším se na váš přechod na vegetariánskou stravu. Taky se u mě hlaste o hrábě a pytel na listí. Na podzim je totiž mimo jiné tradicí nekonečné hrabání.



4 komentáře:

  1. To že Halloween a dušičky technicky vzato vychází ze stejného NEKŘESŤANSKÉHO svátku moc lidí neví, navíc se nenarušují. My se vždycky s rodinou na podzim stejně sejdeme, tak jsem tento rok dostala nápad udělat to tématicky. Sice to nakonec nevyšlo ale co už.
    Navíc když se to vezme kolem a kolem, tak třeba Valentýn se u nás v republice vždy uznával, byl vždy komerční a jsou na něj podobné negativní názory co se komerčnosti týče jako na Halloween, jen Halloween ještě hold nikdo "nepočeštil" jako Valentýna a tak není v česku "uznávaný".

    Pro mě je Halloween vzpomínka na Anglii kde jsem dva prožila a možnost si užít trochu prčy s rodinou u grilování tak jako každý podzim, jen do teď bez názvu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za komentář, který mi udělal upřímnou radost. Vždycky mě potěší, číst řádky nepodléhající všeobecné dezorientaci :-) Ono celkově hodně křesťanských zvyků je převzato z pohanství a poutních míst na pohanských. :-)
      Přesně to jsem chtěla sdělit! Halloween je prča, dušičky jsou rodinný svátek.

      O Valentýnu si ještě musím nastudovat, jak se tady dostal. Osobně jsem ale zažila dva zajímavé Valentýny, aniž bych si zvládla pod událostmi všedních dní, že je Valentýn :-)

      Vymazat
    2. lidi jsou u toho Valentýna totiž celí nesví z toho, že za komunistů se neslavil, tak mají pocit, že je to opičení se po Západu, kdežto ve skutečnosti se prostě jenom vrátil...
      totéž zásnubní prstýnky - moje mamka se tvářila, jako bychom byli nějací pošahanci zmasírovaní americkými filmy, když mě můj nejen že požádal o ruku, místo aby jen tak u televize prohlásil, že se teda vezmem, ale navíc s prstýnkem... a hrozně se divila, že moje babička se ještě zasnubovala s prstýnkem a až její (mamky) generace to nedělala - i když tchýně prstýnek dostala taky a to jsou jen pár let od sebe s mamkou...

      Vymazat
  2. Tak když někde slyším, že Halloween je blbej americkej(!!!) komerční svátek, tak mám osypky. Cca před 2000 lety slavili britští Keltové Samhein - konec léta, začátek zimy (velmi zjednodušeně řečeno). Věřili, že v noci před tímto svátkem se svět živých a mrtvých propojují a mrtví mohou vstupovat mezi živé a škodit jim. Kvůli tomu se začali převlékat za duchy, kostlivce a podobné příšerky, aby je ti mrtví nepoznali a tím pádem jim nemohli uškodit (taková kamufláž); navíc jim přede dveřmi nechávali víno a jídlo. Tradice jako "trick or treat" (koledování) má počátek ve středověké Británii (původně domy obcházeli chudí a prosili o trochu peněz nebo jídla, později se to stalo zábavnější, kdy za koledu zpívali písničky, říkali básničky, vyprávěli vtipy apod.), stejně jako "guising" (převlékání se za příšerky) a "souling" (pečení speciálních koláčů a nošení je na hřbitov). Slovo Halloween vzniklo z křesťanského All Hallow's Eve - křesťanům se totiž pohanský Samhein nelíbil, takže ho v 8. stol. předělali na svátek všech svatých (tedy Dušičky). Snad nevadí tenhle delší komentář :)
    Tatokalan (nevím, jak tam dostat přezdívku)

    OdpovědětVymazat