Domácí sekaná

Petr se chystal k odjezdu. Tašky a všechna zavazadla už byla připravena k cestě. Ještě jsme se objali a já mu předala z lásky upečený balíček a vzpomínku na mě.

Domácí sekaná vždycky patřila mezi mé speciality a tak jsem ji už darovala jako dárek k svátku, Valentýnu. Nejen partnerovi ale taky kamarádce nebo sousedům. 

Čím jsem starší, tím víc mě klasická jídla baví. Při troše zkušeností a hravosti se dá vykouzlit i zdravý hamburger, sekaná, svíčková... Chce to jen respektovat pravidla, pročíst pár receptů... 

V příspěvku uvádím tři verze, jak sekanou dělám. Klasickou, zdravější a bezlepkovou.  Množství surovin je orientační. Patřím mezi hospodyňky, které vaří od oka. Receptury teplých pokrmů ale uvádí 67g masa na porci při proci 100g. 

Ideální je, pokud řezník nabízí mletí masa nebo si maso můžeme umlít sami. Ideál ale není realita a tak i já nakupuji maso v supermarketu. Vždycky musí být napsáno na výrobku MLETÉ MASO, pokud je na obalu uvedeno VÝROBEK z mletého masa, jedná se o produkt který považuji za šmejd a raději udělám něco jiného nebo si zajdeme na oběd.  Ze supermarketových mas preferuju Globus a pokud  není jiná možnost, tak Lidl. Do sekané dávám vepřové nebo vepřové a hovězí maso. 



Domácí sekaná


Suroviny 

Klasika: 
Mleté maso, houska, strouhanka, vajíčko, dětěnické koření, majoránka, česnek, sůl, cayenský pepř

Zdravější verze:
Mleté maso, celozrnná žitná houska nebo grahamový rohlík, ovesné vločky, vajíčko, dětěnické koření, majránka, česnek, sůl, cayenský pepř

Bezlepková verze:
Mleté maso z Globusu, vajíčko, dětěnické koření, česnek, majoránka, sůl, pepř.


Postup:
Pečivo natrhám a namočím do vody tak, aby nasáklo.

Pokud vyrábím zdravou nebo klasickou verzi pomelu si staré a suché pečivo nebo ovesné vločky. 

Do mísy, ve které budu vyrábět sekanou klepnu vajíčko, pokud dělám z půl kila, tak dvě vajíčka. Překontroluju, jestli v misce není nějaká skořápka.

Přidám maso, koření, housku, kterou ještě vymačkám tak, aby v ní bylo co nejméně vody, strouhanku nebo ovesné vločky, česnek, sůl, pepř a promíchám rukami. Podle potřeby ještě dochutím, přidám vajíčko nebo ovesné vločky... 

Pokud vyrábím bezlepkovou verzi, přidám jenom koření a vajíčko. Nutné je maso jemněji mleté nebo to z Globusu. Pokud bych použila klasicky mleté maso, nebude mi sekaná držet pohromadě. 

Umyju si ruce a vytvaruji sekanou. Důležité je, abych měla mokré ruce, protože tak se sekaná lépe tvaruje.

Sekanou peču ve vyhřáté troubě na 180°C asi hodinu a posledních deset minut pod grilem, abych doladila kůrčičku. Důležité je ale dbát vlastních zkušeností s troubou. Občas sekanou podlévám. 


Komentáře

Oblíbené příspěvky